lunes, 6 de octubre de 2014

Guía pa poner en marcha una industria audiovisual


Los primeros pasos de la ficción televisiva en cada nación beben de la lliteratura. Un exemplu ye que nos años ochenta, cuando Pilar Miró tuvo al mandu de TVE y se punxeron en marcha los Estudios Buñuel –momentu nel que s’empieza a poder falar d’industria audiovisual española-, la televisión estatal produció series como Los gozos y las sombras, basada na obra de Torrente Ballester. La serie foi tou un éxitu y abrió’l camín a l’adaptación d’otres noveles de la lliteratura española. Ensin ella, igual güei nun podríemos falar de l’éxitu internacional d’El tiempo entre costuras. L’audiovisual en llingües minoritaries tamién siguió esi camín. Asina, les primeres películes rodaes en vascu son Zergatik Panpox, Ehun metro y Hamaseigarrenean aidanez, mediometraxes de 1985 englobaos dientro del proyectu Irati, subvencionáu pol Gobiernu vascu, y que llevó tres famoses noveles contemporanees a la pantalla grande. Per otru llau, la segunda ficción creada por TV3 foi Manoscrit del segon orige, emitida en 1985 y basada nun de los llibros más vendíos de la lliteratura del país. Otra manera, el primer productu de ficción de TVG foi Novo de Parmuíde, estrenáu na cadena en 1987 y basada na obra del escritor Álvaro Cunqueiro. Nun sé qu'espera TPA a abrir el camín y adaptar Díes de muncho en formatu TV-movie...



Con too, a la hora d’empezar a producir teleseries suel empezase coles comedies. Trátase de productos de costu baxu, con guiones simples que busquen la risa del espectador. Un exemplu ye la serie americana The Fresh Prince of Bel-Air, la española Farmacia de Guardia o la gallega Pratos Combinados, que fala d’una familia d’emigrantes gallegos en Suiza que torna a la so tierra pa poner un bar. Esta ficción, estrenada en 1995, convirtióse na primer teleserie gallega. Per otru llau, la primer serie de TV3 foi la telecomedia Carme i David, cuina, menjador i llit, con guión de Terenci Moix. Sicasí, yá en 1979, TVE-Catalunya estrenara Doctor Caparrós, la primer serie de ficción catalana. Otra manera, ún de los productos clásicos de la televisión en vascu ye Bi eta bat, que fala de dos moces y un mozu que comparten pisu nel barriu vieyu de Donostia. El so éxitu foi tal que, 30 años depués del so estrenu, ETB llegó facer un remake de la mesma. Ensin dulda, el teatru costumista asturianu podría ser una base bona pal nacimientu de la telecomedia astur.



El pasu que vien depués ye pasar de la telecomedia simplona de media horina a la serie selmanal d’una hora qu’amesta drama y comedia. Trátase de producciones onde’l costumismu y el factor sentimental enganchen a l’audiencia al traviés de personaxes fixos y esporádicos que se convierten nel filu argumental. Falemos de series como Médico de Familia, la catalana Estació d'enllaç, sobre los trabayadores y pasaxeros d’una estación de tren, o la gallega Mareas vivas, que fala de les rellaciones de los habitantes de la ficticia villa marinera de Portozás. Esta serie llegó axuntar al 40% de los gallegos énte'l televisor y convirtióse nel aniciu d'una industria audiovisual gallega. 



Más tarde, depués de consiguir producir una serie d’éxitu, llegó’l momentu de centrase nel drama. Ye’l momentu de facer la primer telenovela de producción propia. Sicasí, ye de reseñar qu’esto ye Europa, nun somos Llatinoamérica y equí nun rezamos a la virgensita de Guadalupe pa que José Alfredo vuelva y reconoza al so fíu. Les telenoveles en llingües minoritaries puen tirar per dos llaos: facer apueste pol serial costumista –tomando como exemplu les series diaries de la BBC, modelu de la telenovela en vascu Goenkale y de les telenoveles catalanes-, o siguir el camín abiertu poles grandes soap opera americanes de los 80, con títulos como Dinastia o Falcon Crest. Precisamente, l’adaptación que fixeron los gallegos de les lluches pa controlar el negociu del vinu na comarca –dexando de llau’l Napa Valley y centrando la historia nes Rias Baixas- convirtióse en tou un éxitu. ¿Pa cuándo una adaptación ambientada en Nava y col mundu de la sidra como protagonista?
 


Yá tenemos una industria audovisual en marcha. Hai xente que vive d’esto y yá tenemos un star-system propiu. Llegó’l momentu d’empezar a innovar y mirase d’igual a igual cola televisión americana y británica –llegando a tar perriba en calidá de la televisión española- ¿Por qué nun producir una serie basada nes grandes producciones d’intriga histórica de la BBC? Asina, fixeron los gallegos con As leis de Celavella, una serie de misteriu ambientada en 1925 y que ye reconocida como una de les meyores producíes pola TVG. Per otru llau, ¿por qué nun dexar de llau l’humor costumista y adaptar la sitcom americana a la nuestra realidá cultural? Asina, siguiendo'l camín de series como Friends o 7 vidas, los catalanes punxeron en marcha Plats Bruts, la serie de más éxitu de TV3 y que destaca pola so parodia de la sociedá catalana y del catalanismu.



Agora, con una industria yá consolidada, ye’l momentu de dexar el bucolismu, d’empezar a facer series onde los bonos nun son tan bonos y nes qu’hai malos que tienen el so encantu, anque sía un mafiosu como Tony Soprano o un narcotraficante como Walter White, protagonistes de The Sopranos y Breaking Bad, respectivamente, producciones consideraes como les meyores series de la historia de la televisión. Esi camín, el malu al que-y garres cariñu, ye’l que siguieron los guionistes de Matalobos –ente los que tán dalgunes de les promeses de la lliteratura gallega- pa crear a Carmelo Matalobos, patriarca d’una familia que controla’l negociu del narcotráficu na ficticia villa de Sardiñeira –anque los realizadores nun disimulen que ye A Coruña-. La serie ta considerada como la meyor fecha pola TVG hasta’l momentu y una de les meyores de tola televisión estatal. Y repito lo d’hasta’l momentu, porque ayeri la canal gallega estrenó’l thiller Serramoura y algamó más espectadores en Galicia que’l Gran Hermano de Tele 5 y que Torrente 3 n’Antena 3. Esta producción, que munchos yá comparen con Matalobos, ta ambientada nun pueblu de la Galicia interior onde un asesinatu produz qu’españen los secretos enterraos dende hai años -una temática mui diferente a la de Mareas vivas, onde hasta'l cacique del pueblu yera bono-. La serie podría ambientase nun pueblu pequeñu del sur de los EEUU o d’Inglaterra, pero pasa nun llugar gallegu onde toos tienen dalgo qu’esconder. Invítovos a que la veáis y a qu’imaxinéis una igual ambientada nun pueblu del suroccidente asturianu…




No hay comentarios.:

Publicar un comentario