miércoles, 31 de diciembre de 2014

Garra les uves y xube'l volume de la tele



Hai emisiones que formen parte de la memoria colectiva y de la identidá de les naciones al axuntar a tola población alredor de la televisión. Por exemplu, al marxe del ámbitu deportivu, la Super Bowl ye una de les retresmisiones más vistes nos Estaos Uníos y tien la franxa publicitaria más cara de tol añu. Mesmamente, el día del partíu ta consideráu de facto como una fiesta nacional. Nel Estáu español, tamién hai una retresmisión coles mesmes característiques –en términos identitarios y publicitarios-: la  retresmisión de los doce campanaes, qu’empezó en TVE nel añu 1962. La emisión llegó a ser incluida en 1999 nel programa 2000 Today, un especial que supunxo la primer superproducción mundial n’alta definición y nel que cada televisión de los 70 países participantes mostró en directo y a lo llargo de 24 hores como entraben nel mileniu nuevu.



A lo llargo de décades, namás un llocutor comentaba les imaxes de les campanaes, con voces como les Matías Prats Cañete o Marisa Naranjo, presentadora estrella nel momentu que vio como la so carrera acababa depués de confundise nes uves de 1989/1990. Esi mesmu añu, una Antena 3 que taba emitiendo en pruebes fixo la primer retresmisión en directo de les campanaes por una emisora privada y, pela primer vez, con un presentador en pantalla -Mayra Gómez Kemp-. El presentador incorpotólu TVE nel pasu a 1991 col dúu humorísticu Martes y Trece. Dende esi añu, toles cadenes escueyen a los sos presentadores de más éxitu pa dar la cara. 



Mentres munchos años, sobremanera cuando namás existía la televisión pública, les campanaes emitíeronse dende la Puerta del Sol de Madrid, salvo les de 1973, retresmitíes dende Barcelona. Cola aparición de les autonómiques, destinaes a recuperar llingües y cultures, les televisiones moviéronse a otros relós alloñaos del centralismu que representaba’l de Sol. Por exemplu, TV3, la televisión catalana escoyó cada añu un campanariu diferente del país –mesmamente fixo unes campanaes n’aranés dende Vielha y llegó a emitiles dende Andorra-. Sicasí, cola inauguración de la barcelonesa Torre Agbar nel 2005, la cadena empezó a facer unes prestoses -y fáliques- campanaes colos xuegos de lluces del sistema d’illuminación del edificiu. Sicasí, años depués y énte nenguna propuesta definida que pudiera competir con Sol, volvió la itinerancia per delles ilesies de Cataluña. 



La situación cambió nel 2013, cuando l’Ayuntamientu de Barcelona entamó, a semeyanza d’otres capitales europees, una fiesta ciudadana. El llar escoyíu foi la fonte de Montjuïc, onde se fixo un actu que consisió nun espectáculu pirotécnicu con representación teatral y muestres de cultura popular de la tierra, como los castellers. Por mor del éxitu ciudadanu y de la repercusión mediática –mesmamente, de medios de tol mundu- la continuidá de la fiesta –y la so retresmisión televisiva- parez asegurada.



Itinerantes -y en diferíu- tamién son les campanaes d’ETB. Con too, esti añu –que se grabaron n’Elgoibar- produzse un cambiu importante: pela primer vez, tanto la canal en vascu (ETB1) como la qu’emite en castellanu (ETB2) van tener una retresmisión simultánea na llingua propia del territoriu. Per otru llau, mentes munchos años, TVG foi criticada al conectar con Madrid pa dar les campanaes, una muestra de centralismu y dependencia que nun prestaba a los sectores más galleguistes. Poles critiques, col pasu de los años foi faciendose una emisión multipantalla coles campanaes de Sol y les de la Torre de la Berenguela, na catedral compostelana. Esti añu, TVG vuelve dar un pasu más al emitir, amás de les de Santiago, tamién les campanaes cola hora portuguesa -una hora depués-. Una allegría pa tolos reintegracionistes.



El restu d’autonómiques –menos l’aragonesa, que repite siempre na Basílica del Pilar- tamién realicen una retresmisión que viaxa añu tres añu pela xeografía. TPA siguió esti esquema nos sos primeros años faciendo les campanes dende’l Pueblu Exemplar. Con too, gastar les perres en Formula 1, nos sueldos de los directivos y nes productores madrilanes, la crisis económica fixo qu’agora emitan unes campanaes allanzaes dende la Plaza’l Parche d’Avilés –namás se ve’l reló y nun son en directo-. Ye de reseñar que s’emiten dientro de Sones y se faen n’asturianu, pero la falta de directo y de folixa dexa esta emisión abondo probe, dalgo que queda lloñe d’axuntar a tola población como faen les campanaes de Sol o de Montjuïc. Lo más novedoso que tienen estes pseudo-campanaes ye que si nes privaes ye Freixenet o Estrella Galicia’l primer anunciu del añu, nes de TPA ye la Central Lechera.



Nun futuru, nun taría mal siguir el camín de catalanes y gallegos y establecer un llugar onde tolos asturianos nos axuntaramos al traviés de la televisión pa recibir l’añu nuevu. La Basílica de Cuadonga sería una opción más que bona pol so simbolismu, anque’l sitiu nun parez el más afayaizu pa que tamién haya una fiesta ciudadana na cai que se pueda sentir pela televisión. Sicasí, la Plaza Mayor de Xixón, onde tolos xixoneses brinden con sidra, entonen l’himnu y onde -hasta la llegada de Foru- taben los lluces de Feliz Navidá n'asturianu, podía ser una opción bien prestosa –amás, mentes munchos años TLG emitió estes campanaes-.

No hay comentarios.:

Publicar un comentario